STEM-education в Україні

Україна намагається не пасти задніх у сфері сучасних освітніх ідей, хоч на даний час розвиток саме в цій площині доволі слабкий
Останнім часом серед українців все більш популярною стає STEM-освіта. Це нарям, який об’єднав науку (science), технології (technology), інженерію (engineering) та математику (mathematics). Такий синтез утворився на вимогу ХХІ ст., оскільки в реальному житті відбувається тісна взаємодія цих галузей. Скептицизм одразу розвіється, якщо звернути увагу на той факт, що дана інформація стала доступною для вас завдяки комп’ютерам, телефонам чи планшетам. А ці гаджети – одне з простих та яскравих проявів того, як в результаті своєрідного симбіозу точних наук з’являється щось нове.

Історія появи

Людство має завдячувати появі STEM ще на поч. XXI століття директорці Національного наукового фонду Джудіт Рамалай. Активне впровадження та розвиток підходу у подальшому можна пояснити тим, що уряд США розуміє негативні наслідки зниження темпів чи якості освіти школярів у порівнянні з ситуацією в інших державах.
Україні для роздумів стосовно необхідності впровадження і розвитку STEM в освітню систему знадобилося 16 років і сьогодні робляться перші кроки у цьому напрямку. Ба більше, STEM — одна з головних цілей НУШ. Це не викликає подиву, так як протягом цього часу даний підхід отримує лише спальні відгуки і відкриває нові можливості для успішного майбутнього.

Попри те, що термін це по суті абревіатура, його тлумачення набагато об’ємніше і тлумачиться всіма по-різному. Справа в тому, що науки, які є складовими STEM, мають тісний зв’язок з багатьма суміжними дисциплінами. Крім того, куди ж без гуманітарних наук — граматики, літератури, історії та мистецтва? Фахівці переконані попри те, що точним наукам належить важливе місце у розвитку майбутнього, не варто применшувати роль гуманітарних, так як вони являються основою формування грамотності, без якої неможливий розвиток STEM. В результаті цього, говорячи про STEM, мають на увазі не окремі дисципліни, а їхню сукупність.
В межах навчальних закладів STEM — не окрема дисципліна, а радше спосіб ціленаправленого включення різних тем до чинної навчальної програми. Тобто, вчителям не потрібно кардинально змінювати свій підхід у викладацькій роботі, необхідно просто виробити новий підхід у процесі створення завдань, які вони планують ставити перед учнями протягом уроку. Поради експертів — дозволити дітям під час уроків використовувати мобільні телефони та інші гаджети. Як говорив Ейнштейн – «Навіщо мені щось запам’ятовувати, коли я можу легко подивитися це в книзі»? Так само педагоги, які працюють над включенням STEM до навчальних програм погоджуються з такою думкою. Коли учні щось забули, вони можуть подивитися підказку в Мережі, скориставшись смартфоном або планшетом.

STEM і Україна

Впроваджувати STEM в освітню сферу України на офіційному рівні почали з прийняттям Наказу МОН України від 17 травня 2017 року. Звичайно, повноцінний розвиток STEM стане можливим лише коли ‘явиться додаткове фінансування, а точніше, необхідне обладнання — дитячі конструктори, робото-технічні системи, лабораторні прилади, комп’ютери, проектори, екрани тощо. У деяких школах закупівля необхідного обладнання та матеріалів вже почалася, навіть є досвід використання нових методик.
Скажімо, Одеська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів No94 може похизуватися викладанням робототехніки шляхом використання конструктору LEGO Education NXT.
Серед тих, хто обирає STEM і обласний медичний ліцей-інтернат “Дніпро” у Дніпрі. Педагоги ліцею порівняли навчальні програми дисциплін “Хімія”, “Біологія”, “Фізика” для одинадцятикласників з навчальними програмами вишів.
До того ж, дехто з педагогів стажувався в країнах, які з успіхом втілюють даний підхід, і тепер використовують досвід освітніх систем цих держав.
До прикладу — підхід Анни Дудич, вчительки англійської мови з Кропивницького: під час проведення поточного контролю знань педагог звертається за допомогою до спеціальних мобільних застосунків. До того ж, педагог застосовує гру «Mystery Skype», суть якої полягає у спілкуванні з іноземними школярами. Напередодні гри жоден учень не знає з школярами з якої саме країни клас буде спілкуватися сьогодні. Після спілкування українські школярі мають відгадати звідки їхні колеги. Отже, школярі не тільки розвивають свої навички розмовної англійської, але й застосовують свої історичні та географічні знання.

Ще одна рання пташка у впровадженні STEM-ocвіти — львів’янка Ольга Доскочинська, вчителька інформатики. Протягом двох років учні разом з пані Оленою доглядають за «живою» картиною з рослин, яку самі і створили. Ріст квітів на картині відбувається вертикально, а здійснювати полив та коригувати силу освітлення можна на відстані, у дистанційному режимі.

На державному рівні також є установа, яка сприяє впровадженню STEM в закладах освіти — Інститут модернізації змісту освіти. Завдяки його підтримці в Україні вже третій раз відбувається фестиваль «STEM-освіта». У цьому році ініціативу підтримали ще більше освітян, з різних міст — Києва, Одеси, Запоріжжя, Чернігова, Сум, Миколаєва та Комарницького. А власними силами подібні фестивалі провели у Бердичеві, Дніпрі, Полтаві, Черкасах та Покровську. Такі конференції допомагають освітянам дізнатися про інноваційні освітні технології, а також створюють сприятливі умови для приєднання їх до єдиного освітнього STEM-середовища.

Отже, STEM – це термін, що має багато тлумачень. STEM — невіддільна складова навчальних програм в прогресивних суспільствах. Україна робить спробу не відставати від сучасних освітніх тенденцій, хоч на даний час і має деякі проблеми в освітній сфері. Так, існує ряд навчальних закладів, які використовують нові сучасні освітні стандарти і школи, які тільки на етапі знайомства з ними. Висловлюємо сподівання, що освітяни будуть обмінюватися досвідом і завдяки цьому мрії перетворяться в реальність.

Поділитись матеріалом у соціальних мережах:
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Коментарі із Facebook

Залишити відповідь